Po zveřejnění předběžné vyšetřovací zprávy o katastrofě Boeingu 787-9 letu Air India 171 přistoupily některé leteckých společností ke kontrole spínačů, kterými se zapíná/vypíná přívod paliva.
Vyšetřovací zpráva ukazuje, že krátce po vzletu byly oba přepínače přívodu paliva takřka současně přepnuty do polohy „CUTOFF“, což přerušilo přívod paliva a vedlo ke ztrátě tahu a pádu letadla. Oba přepínače byly během několika sekund znovu zapnuty. Zatím není jasné, zda odpojení přívodu paliva bylo záměrné či neúmyslné.
„Bylo by téměř nemožné zatáhnout za oba přepínače jedním pohybem jedné ruky, což činí nechtěné vypnutí nepravděpodobným,“ uvedl pro BBC vyšetřovatel leteckých nehod z Kanady, který si přál zůstat v anonymitě.
Palivové přepínače se zámkem jsou konstruovány tak, aby zabránily nechtěnému přepnutí – je nutné je nejprve vytáhnout nahoru, aby se odblokovaly, a teprve poté je lze přepnout do polohy CUTOFF. Tento bezpečnostní prvek pochází už z 50. let. Přepínače jsou vyráběny podle přísných standardů a jsou velmi spolehlivé. Navíc je prostor přepínačů chráněn ochranou proti nechtěnému nárazu.
Pokud by za vypnutím přepínačů stál jeden z pilotů, ať už úmyslně, nebo neúmyslně, „pak to samozřejmě vyvolává otázku: proč,“ řekl Shawn Pruchnicki, bývalý vyšetřovatel leteckých nehod a odborník na letectví z Ohijské státní univerzity.
„Bylo to záměrné, nebo výsledkem zmatku? To se ale zdá nepravděpodobné, protože piloti nenahlásili nic neobvyklého.“
Bývalý výkonný ředitel amerického úřadu NTSB Peter Goelz uvedl: „Tento závěr je velmi znepokojivý – že pilot vypnul palivový přepínač během několika sekund po vzletu.“
„Na záznamníku hlasu z kokpitu je pravděpodobně mnohem víc, než bylo zatím zveřejněno. Jediná poznámka jako ‚proč jsi vypnul přepínače‘ nestačí,“ dodal.
Vyšetřovatelé věří, že klíč k této záhadě leží právě v záznamníku hlasu z kokpitu, který zaznamenává hlasy pilotů, radiovou komunikaci i zvuky v kabině.
„Zatím nebyly identifikovány hlasy, což je zásadní. Obvykle jsou při poslechu záznamníku přítomni lidé, kteří piloty dobře znají, aby pomohli rozpoznat, kdo mluví. K dnešnímu dni stále nevíme, který pilot přepínače vypnul a znovu zapnul,“ řekl Goelz.
Stručně řečeno, podle vyšetřovatelů je nyní potřeba jasná identifikace hlasů, úplný přepis komunikace z kokpitu s označením, kdo co řekl, a důkladná kontrola komunikace v kabině až do konečného momentu.
Po vydání předběžné zprávy ukazující na odpojení přívodu paliva nyní řada leteckých společností nyní proaktivně prověřuje, zda u přepínače řádně fungují aretace v otevřené poloze RUN. Prozatím žádná letecká společnost ani regulátor neohlásily nesprávnou funkci přepínače.
V neděli agentura Reuters s odvoláním na dokument a své zdroje uvedla, že Boeing a FAA neveřejně informovaly aerolinky a regulační orgány o tom, že zámky palivových přepínačů u letounů Boeing jsou bezpečné a kontroly nejsou nutné.
Kontrolu zajištění palivových přepínačů proti neúmyslnému přepnutí doporučoval regulátor FAA již v prosinci 2018. Bulletin FAA o letové způsobilosti (SAIB) tehdy upozorňoval, že u některých Boeingů 737 byly palivové přepínače nainstalovány s deaktivovanou zajišťovací funkcí.
Přestože byl problém zaznamenán, nebyl považován za stav ohrožující letovou způsobilost, který by vyžadoval vydání direktivy (AD) – právně závazného předpisu k odstranění nebezpečných stavů.
Stejný typ přepínače se používá u letounů Boeing 787-8, včetně letadla Air India (VT-ANB), které havarovalo. Jelikož dokument SAIB měl pouze doporučující charakter, Air India doporučené kontroly neprovedla.
Předběžná zpráva o katastrofě letu AI 171 byla vydána v pátek. Indický regulátor poté nařídil kontrolu přepínačů všech letadel Boeing indických provozovatelů. Během víkendu začala skupina Air India kontrolovat zajišťovací mechanismy palivových přepínačů u svých flotil Boeingů 787 a 737, přičemž nezjistila žádné problémy, uvedl pro agenturu Reuters zdroj obeznámený se situací.
Přibližně polovina letounů Boeing 787 skupiny a takřka všechny letouny 737 již byly zkontrolovány, přičemž inspekce budou dokončeny do středy, uvedl zdroj, který si přál zůstat v anonymitě.
O proaktivní kontrole přepínačů informovaly kromě Air India např. společnosti Qantas, All Nippon Airways, Singapore Airlines, Korean Air, Japan Airlines a Etihad Airways. Seznam je však nepochybně delší.
Nařízení zkontrolovat přepínače připravuje jihokorejský regulátor, a to pro všechna letadla Boeing 787 provozovaná jihokorejskými provozovateli. (Ilustrace: Reuters, planes.cz)
Otázkou je, zda je možné, že by spínače sepnuly již ve střední nezajištěné poloze a vlivem vibrací a tahu pružiny se při vzletu přestavily do vypnuté polohy. Taky by se to "nedzajištěné zapnutí" muselo pilotovi postupně provést u obou spínačů, a to už by teda byla velká shoda náhod (tipuju, že kdyby chtěl, tak se mu to nepovede).
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Tyto spínače žádnou střední polohu nemají, jsou buď ON nebo OFF nic mezi není