Tradiční stávka francouzského řízení letového provozu způsobila zrušení 1500 letů

  • 06.07.2025 16:22

Stávka francouzského řízení letového provozu (ATC), která proběhla ve čtvrtek a pátek, byla vyvolána spory odborových svazů UNSA-ICNA a USAC-CGT s francouzským generálním ředitelstvím pro civilní letectví ohledně nedostatku personálu a zavádění nového biometrického docházkového systému pro sledování přítomnosti řídících letového provozu.

Letecké společnosti jsou stále více rozhořčené častými francouzskými stávkami, které pravidelně narušují jejich letové řády a postihují období nejsilnějšího provozu.  

Stávka proběhla ve dnech 3.–4. července, vedla ke zrušení více než 1500 spojů a ovlivnila téměř 300 000 cestujících během tzv. le Grand Départ, jednoho z nejrušnějších cestovních období v Evropě. Způsobila téměř 500 000 minut zpoždění, což odpovídá celému jednomu roku.

Sdružení Airlines for Europe (A4E) kritizovalo krátkou dobu, kterou měly aerolinky na přípravu, a zdůraznilo, že francouzské ATC má už nyní jedny z nejhorších statistik zpoždění v Evropě – v červnu 2025 vzrostla zpoždění o 115 % oproti předchozímu roku. Sdružení vyzvalo k reformám, včetně:

  • povinné arbitráže před stávkou,
  • oznámení stávky nejméně 21 dní předem,
  • individuálního oznámení o účasti na stávce 72 hodin předem,
  • ochrany přeletů přes Francii,
  • práva na náhradu škody vůči poskytovatelům ATC.

Výkonný ředitel A4E označil stávku za „nepřijatelnou“ a vyzval evropské zákonodárce k akci, neboť základní právo cestujících dorazit včas do cílové destinace je podle něj ignorováno.

Výzvy k evropským zákonodárcům nejsou ničím novým. Naneštěstí jsou oním příslovečným nošením dříví do lesa, protože ani zákonodárci ani Evropská komise v této věci dlouhodobě nekonají.

Šéf Ryanairu označil předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou za „neschopnou političku“ za to, že nepodnikla kroky k ochraně letů.

„Bylo by mi lépe, kdybych nemusel rušit 400 letů a 70 000 cestujících jen proto, že si banda francouzských řídících letového provozu chce udělat rekreační stávku,“ řekl generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary serveru POLITICO.

„Ve Francii není nedostatek řídících letového provozu. Skutečný problém je, že je neumí pořádně rozvrhnout do služeb,“ řekl O'Leary a dodal, že francouzští řídící „jsou prostě špatně řízeni,“ uvedl.

„Tato stávka je pro nás nesmírně drahá. Stojí nás miliony eur,“ uvedl generální ředitel skupiny Air France-KLM Benjamin Smith během tiskové konference.

„Stávka je otřesným obrazem Francie, pro zákazníky na začátku letní dovolenkové sezóny, kteří přijíždějí do této nádherné země a musí čelit zpožděným nebo zrušeným letům,“ dodal Smith. „Tohle v ostatních částech Evropy nevidíte.“

Letecké společnosti obvinily Francii, že během těchto akcí nedokáže zajistit ochranu letadel, která nad jejím územím pouze přelétají, což způsobuje narušení provozu v celé Evropě.

„Je neobhajitelné, že dnes musím rušit lety z Irska do Itálie, z Německa do Španělska, z Portugalska do Polska,“ řekl O'Leary. Neschopnost zajistit možnost nerušeného provozu ve vzdušném prostoru Francie pro přelety je evidentním selháním Evropské komise.

O'Leary uvedl, že ze 400 zrušených letů Ryanairu kvůli této stávce „by 360, tedy 90 procent těchto letů, mohlo být provozováno, kdyby Komise chránila přeletový provoz tak, jak to během stávek řídících letového provozu dělají Španělsko, Itálie a Řecko.“

„Von der Leyenová a Komise při Brexitu dělali velké divadlo kolem toho, jak je třeba chránit jednotný trh, že jednotný trh je posvátný a nic nesmí narušit jeho fungování,“ řekl. „Pokud ovšem nejste francouzský řídící letového provozu, který může klidně zavřít nebe nad Francií.“ Von der Leyenová čelí kritice i za různé jiné kroky a příští týden ji dokonce čeká hlasování o důvěře v Evropském parlamentu.

Evropská komise na prohlášení Ryanairu nereagovala, ale mluvčí pro dopravu Anna-Kaisa Itkonenová ujistila, že problémy s řízením letového provozu „jsou na radaru Komise“.

„Plně uznáváme legitimní právo na stávku v členských státech, ale je to otázka, kterou je třeba řešit v širším kontextu,“ uvedla Itkonenová v reakci na dotaz týkající se požadavků leteckých společností na umožnění přeletů přes země během stávek. Problém je, že Komise problém neřeší, a to dlouhodobě. (Foto: Daily Mail, Ops Group, Flightradar24, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



MK. (...84.252...)
07.07.2025 14:38

Mám na svém kontě 196 segmentů, které začínaly nebo končily v Paříži. Stávka mě postihla jednou a problémy se zavazadly takřka výhradně v případě, kdy jeden ze segmentů operovaly ČSA :-)

Zdeněk S. - nepřihlášený host (...142.238...)
07.07.2025 13:54
O tom, jak si Francouzi, ale i další "západní" národové vybudovali sociální státy, zatímco my jsme neúspěšně budovali sociaizmus..us

Byl jsem několikrát služebně ve Francii, obvykle v Paříže, ale i v Nice. Jen jednou proběhly oba lety bez stávky. Jednou nás v poledne odbavili a po několika hodinách čekání v tranzitu nás odvezli autobusem do Bruselu na letadlo, které odletělo až ve 23 hodin (bez jídla s jednou lahvičkou vody). V Nice nám zase piloti a letušky ze Swiss vlastnoručně nakládali zavazadla, abychom odletěli. Někteří lidé se nad tím usmívají a říkají "to je ten francouzský folklór". Nemyslím si to, stávky problémy nevyřeší, působí jen obří ztráty a negativní reakci veřejnosti. Odbory jsou berlička pro neschopné zaměstnance, kteří si neumí dohodnout podmínky v individuálních pracovních smlouvách a doufají, že to vynucené kolektivní vyjednávání vyřeší za ně. Odbory by měly být soudně pohnány k náhradě škod, které stávky způsobují.

MK. (...84.252...)
07.07.2025 12:37

Tak to si preje pan O'Leary a pravdepodobne take pisatel tohoto clanku.

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
07.07.2025 11:25
MK:

"...rizeni letoveho provozu odnato narodnim statum a predano Komisi."

Jen to ne, to bychom chodili pěšky :-(

MK. (...84.252...)
07.07.2025 09:02

petr - takové detaily jako zákony Michala ani pana O`Learyho nezajímají.

Petr - nepřihlášený host (...58.242...)
07.07.2025 06:49

Michal C: to by musela Francie prvně změnit své pracovní zákony…

MK. (...192.13...)
06.07.2025 23:07

Ja si taky myslim, ze O'Learymu je nejake letani uplne ukradene.

Single Europe Sky konci na tom, co chteji narodni staty. Ale jsem rad, ze pledujes pro to, aby bylo rizeni letoveho provozu odnato narodnim statum a predano Komisi.

MichalC (...253.189...)
06.07.2025 21:14

Petr: zajisteni "jednotneho vzdusneho prostoru" je soucasti zodpovednosti EK

MichalC (...253.189...)
06.07.2025 21:13

MK: skvely napad, to bude konec letani. Krome zelenych hesel nebyli schopni ani zajistit Single Europe Sky, i kdyz na tom usilovne pracuji pres 20 let.

Petr - nepřihlášený host (...58.242...)
06.07.2025 21:03

“Neschopnost zajistit možnost nerušeného provozu ve vzdušném prostoru Francie pro přelety je evidentním selháním Evropské komise.”
Jak přesně?

Celkem 11 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace