Stávka francouzského řízení letového provozu (ATC), která proběhla ve čtvrtek a pátek, byla vyvolána spory odborových svazů UNSA-ICNA a USAC-CGT s francouzským generálním ředitelstvím pro civilní letectví ohledně nedostatku personálu a zavádění nového biometrického docházkového systému pro sledování přítomnosti řídících letového provozu.
Letecké společnosti jsou stále více rozhořčené častými francouzskými stávkami, které pravidelně narušují jejich letové řády a postihují období nejsilnějšího provozu.
Stávka proběhla ve dnech 3.–4. července, vedla ke zrušení více než 1500 spojů a ovlivnila téměř 300 000 cestujících během tzv. le Grand Départ, jednoho z nejrušnějších cestovních období v Evropě. Způsobila téměř 500 000 minut zpoždění, což odpovídá celému jednomu roku.
Sdružení Airlines for Europe (A4E) kritizovalo krátkou dobu, kterou měly aerolinky na přípravu, a zdůraznilo, že francouzské ATC má už nyní jedny z nejhorších statistik zpoždění v Evropě – v červnu 2025 vzrostla zpoždění o 115 % oproti předchozímu roku. Sdružení vyzvalo k reformám, včetně:
Výkonný ředitel A4E označil stávku za „nepřijatelnou“ a vyzval evropské zákonodárce k akci, neboť základní právo cestujících dorazit včas do cílové destinace je podle něj ignorováno.
Výzvy k evropským zákonodárcům nejsou ničím novým. Naneštěstí jsou oním příslovečným nošením dříví do lesa, protože ani zákonodárci ani Evropská komise v této věci dlouhodobě nekonají.
Šéf Ryanairu označil předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou za „neschopnou političku“ za to, že nepodnikla kroky k ochraně letů.
„Bylo by mi lépe, kdybych nemusel rušit 400 letů a 70 000 cestujících jen proto, že si banda francouzských řídících letového provozu chce udělat rekreační stávku,“ řekl generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary serveru POLITICO.
„Ve Francii není nedostatek řídících letového provozu. Skutečný problém je, že je neumí pořádně rozvrhnout do služeb,“ řekl O'Leary a dodal, že francouzští řídící „jsou prostě špatně řízeni,“ uvedl.
„Tato stávka je pro nás nesmírně drahá. Stojí nás miliony eur,“ uvedl generální ředitel skupiny Air France-KLM Benjamin Smith během tiskové konference.
„Stávka je otřesným obrazem Francie, pro zákazníky na začátku letní dovolenkové sezóny, kteří přijíždějí do této nádherné země a musí čelit zpožděným nebo zrušeným letům,“ dodal Smith. „Tohle v ostatních částech Evropy nevidíte.“
Letecké společnosti obvinily Francii, že během těchto akcí nedokáže zajistit ochranu letadel, která nad jejím územím pouze přelétají, což způsobuje narušení provozu v celé Evropě.
„Je neobhajitelné, že dnes musím rušit lety z Irska do Itálie, z Německa do Španělska, z Portugalska do Polska,“ řekl O'Leary. Neschopnost zajistit možnost nerušeného provozu ve vzdušném prostoru Francie pro přelety je evidentním selháním Evropské komise.
O'Leary uvedl, že ze 400 zrušených letů Ryanairu kvůli této stávce „by 360, tedy 90 procent těchto letů, mohlo být provozováno, kdyby Komise chránila přeletový provoz tak, jak to během stávek řídících letového provozu dělají Španělsko, Itálie a Řecko.“
„Von der Leyenová a Komise při Brexitu dělali velké divadlo kolem toho, jak je třeba chránit jednotný trh, že jednotný trh je posvátný a nic nesmí narušit jeho fungování,“ řekl. „Pokud ovšem nejste francouzský řídící letového provozu, který může klidně zavřít nebe nad Francií.“ Von der Leyenová čelí kritice i za různé jiné kroky a příští týden ji dokonce čeká hlasování o důvěře v Evropském parlamentu.
Evropská komise na prohlášení Ryanairu nereagovala, ale mluvčí pro dopravu Anna-Kaisa Itkonenová ujistila, že problémy s řízením letového provozu „jsou na radaru Komise“.
„Plně uznáváme legitimní právo na stávku v členských státech, ale je to otázka, kterou je třeba řešit v širším kontextu,“ uvedla Itkonenová v reakci na dotaz týkající se požadavků leteckých společností na umožnění přeletů přes země během stávek. Problém je, že Komise problém neřeší, a to dlouhodobě. (Foto: Daily Mail, Ops Group, Flightradar24, planes.cz)
Byl jsem několikrát služebně ve Francii, obvykle v Paříže, ale i v Nice. Jen jednou proběhly oba lety bez stávky. Jednou nás v poledne odbavili a po několika hodinách čekání v tranzitu nás odvezli autobusem do Bruselu na letadlo, které odletělo až ve 23 hodin (bez jídla s jednou lahvičkou vody). V Nice nám zase piloti a letušky ze Swiss vlastnoručně nakládali zavazadla, abychom odletěli. Někteří lidé se nad tím usmívají a říkají "to je ten francouzský folklór". Nemyslím si to, stávky problémy nevyřeší, působí jen obří ztráty a negativní reakci veřejnosti. Odbory jsou berlička pro neschopné zaměstnance, kteří si neumí dohodnout podmínky v individuálních pracovních smlouvách a doufají, že to vynucené kolektivní vyjednávání vyřeší za ně. Odbory by měly být soudně pohnány k náhradě škod, které stávky způsobují.
Tak to si preje pan O'Leary a pravdepodobne take pisatel tohoto clanku.
"...rizeni letoveho provozu odnato narodnim statum a predano Komisi."
Jen to ne, to bychom chodili pěšky
petr - takové detaily jako zákony Michala ani pana O`Learyho nezajímají.
Michal C: to by musela Francie prvně změnit své pracovní zákony…
Ja si taky myslim, ze O'Learymu je nejake letani uplne ukradene.
Single Europe Sky konci na tom, co chteji narodni staty. Ale jsem rad, ze pledujes pro to, aby bylo rizeni letoveho provozu odnato narodnim statum a predano Komisi.
Petr: zajisteni "jednotneho vzdusneho prostoru" je soucasti zodpovednosti EK
MK: skvely napad, to bude konec letani. Krome zelenych hesel nebyli schopni ani zajistit Single Europe Sky, i kdyz na tom usilovne pracuji pres 20 let.
“Neschopnost zajistit možnost nerušeného provozu ve vzdušném prostoru Francie pro přelety je evidentním selháním Evropské komise.”
Jak přesně?
Celkem 11 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Mám na svém kontě 196 segmentů, které začínaly nebo končily v Paříži. Stávka mě postihla jednou a problémy se zavazadly takřka výhradně v případě, kdy jeden ze segmentů operovaly ČSA