(Ne)předvídané následky odmrazování skel kabiny

  • 13.12.2021 13:00

Ruský regulátor Rosaviacija šetří vážný (a netypický) incident, ke kterému došlo 2. prosince během letu společnosti S7 Airlines 5220 z Magadanu do Novosibirsku. Posádka letounu Airbus A321-200N (VQ-BGU) se 199 osobami na palubě vyhlásila po odletu z Magadanu nouzi, a to v důsledku ztráty údajů o rychlosti (unreliable airspeed), problémům s autopilotem a obtížným ovládáním letadla v prudkých turbulencích a silné námraze. Piloti se nejprve chtěli vrátit zpět do Magadanu, což se ani na druhý pokus nepodařilo pro problémy s ovladatelností letadla (viz obr. flightradar24.com). Let proto divertoval do Irkutsku, kde letadlo po 4,5hodinovém letu bezpečně přistálo.

Dne 4. prosince ruský regulátor Rosaviacija zveřejnil údaje o letu potvrzující problémy s ovladatelností letadla v silné turbulenci a s námrazou. Podle záznamníku dat (FDR) se úhel náběhu letadla pohyboval od 43,8° do -23,9°, náklon od 49,8° do -91,1°. I přes tyto extrémní hodnoty se posádce podařilo dostat situaci pod kontrolu. Samozřejmě vzniká otázka, co k tak vážnému incidentu vedlo.

8. prosince zveřejnila Rosaviacija předběžné výsledky šetření. Na letišti v Magadanu během 2,5hodinové obrátky hustě sněžilo, teplota byla -9 °C, rosný bod -12 °C. Letoun byl před odletem ošetřen kapalinou proti námraze typu I a typu IV, ovšem pouze křídla a ocasní plochy. Posádka výslovně nenechala ošetřit trup a předpokládala, že během rozjezdu nabíhající vítr sníh z trupu letadla odstraní. To není v případě, že jde o „suchý“ sníh, úplně neobvyklá praxe. Posádka zapnula odmrazování skel pilotní kabiny. Během rozjezdu při startu byly údaje rychloměrů zkontrolovány a byly identické.

Po startu se však s přibývající rychlostí údaje z čidel ADR 1, 2 a 3 začaly lišit, takže ústředna ADIRU ( Air Data and Inertial Reference Unit) nebyla schopna stanovit správnou hodnotu rychlosti, ohlásila proto „unreliable airspeed“ a autopilota odpojila. Letoun tím přešel do ručního řízení.

Co se stalo, naznačují předběžná zjištění regulátora. Ten shledal, že po zapnutí odmrazování skel pilotní kabiny tající sníh stékající po podchlazeném trupu letadla zamrzl a v místech před pitotovými trubicemi a snímači úhlu náběhu utvořil tzv. „bariérový led“. Po dosažení dostatečné vysoké rychlosti začala tato bariéra narušovat obtékání trupu, což v okolí čidel vytvořilo turbulentní prostředí, které zkreslilo hodnoty snímané čidly.

Přítomnost bariérového ledu na trupu letadla prokazují fotografie letadla pořízené bezprostředně po přistání v Irkutsku (viz foto).

Na nebezpečí ovlivnění čidel v důsledku narušeného proudění vzduchu instrukce Airbusu pamatují:  

Se závěry je samozřejmě potřeba počkat na uzavření vyšetřování. Vše zatím nasvědčuje tomu, že piloti bravurně zvládli mimořádně nebezpečnou situaci, kterou sami vytvořili. (Foto: Airbus, Rosaviacija, flightradar24.com, planes.cz)

 


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Pepa - nepřihlášený host (...102.50...)
15.12.2021 10:22
Předvídané následky

Zmrazky před pitot jsou na Airbusu známá věc na kterou je třeba dávat pozor, to se stává každou zimu když mrzne a má co téct po trupu. Znám společnost, kde s tím odletěli a také měli unreliable speed, akorát to nebyli medvědi a tak se vrátili, aniž by cestující něco poznali. Že nejde autopilot a rychloměr fakt není důvod s tim zalétat akrobačku, to se učí na Cessně před prvním sólem.

Rampa - nepřihlášený host (...235.133...)
14.12.2021 12:09
Ad Kalfa

No... mně připadá, že to je na obojí... nejdřív by jim měli dát metál a pak jim sebrat papíry:-)

Richard - nepřihlášený host (...170.144...)
14.12.2021 10:14
Zdroj ADS-B dat

No mně zaujal tento dotaz:
"Airbus opravdu letěl tak, jak ukazují data, nebo jsou to špatně nahraná data vlivem té turbulence u senzorů?"
Ví někdo přesně odkud se bere výška a rychlost pro ADS-B u tohoto typu?

Kalfa - nepřihlášený host (...115.9...)
14.12.2021 09:40
Zaujala mne věta:

Piloti bravurně zvládli mimořádně nebezpečnou situaci, kterou sami vytvořili.
To není na metál, spíš na ztrátu "papírů".

Jan - nepřihlášený host (...30.172...)
13.12.2021 21:53

Normalni jev pri zapnutem odmrazovani oken na zemi kdy to stece dolu a zamrzne, jako mechanici to vzdy kontrolujeme a odstranujeme.

Petr - nepřihlášený host (...146.191...)
13.12.2021 15:37
S7 je ruska nizkonakladovka

Proste setrili na odmrazovani, to je cele. Ale ze to kluci dokazali posadit, za to by meli od V.V. dostat metal.

Jenec - nepřihlášený host (...131.230...)
13.12.2021 14:46

Zajímala by mne hlubší analýza co udělali piloti nebo výrobce tohoto letadla lépe oproti pilotům a výrobci dvou havarovaných MAXů, kde také došlo k nevěrohodnosti jednoho ze základních letových údajů.
Airbus opravdu letěl tak, jak ukazují data, nebo jsou to špatně nahraná data vlivem té turbulence u senzorů?

David Tomáško (...188.149...)
13.12.2021 13:48

Jako docela koukám ze to dolezeli až do toho irkutsku. Já být pasažér v tom letadel tak po ty atrakci po odletu jak vidím tak bych byl asi strachy bez sebe ještě 4,5 hodin sedět v tom letadle a letet do destinace jako by nic

Celkem 8 záznamů

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace